De Hand van de Beer een autobiografisch getint programma van twee meesters op hun instrument. Vanuit bewondering voor elkaars kunstenaarschap en een onmiskenbare klik ontstond het idee voor een gezamenlijk tournee. Het resultaat: een unieke ontmoeting tussen piano en bandoneon.

De twee meesters op hun instrument zijn:

De pianiste Marietta Petkova
De bandoneonist Carel Kraayenhof

Vrijdag 01 november 2024
Inlooptijd: 19:30 uur
Start tijd: 20:00 uur
Adres: Jachtlaankerk,
Jachtlaan 143, 7313 CW Apeldoorn

De Hand van de Beer

Marietta Petkova en Carel Kraayenhof zijn beide gefascineerd door de legendarische klassieke pianist Svjatoslav Richter. Een pianist met grote handen. Ooit omvatte Svjatoslav Richters reuzenhand het kleine kinderhandje van Marietta. Carel Kraayenhof schreef ter ere van Svjatoslav een poëtisch pianowerk. Dit werk doopte hij speciaal voor Marietta om in Ruka na Metchka (Hand van de Beer).

Wat u kunt verwachten

Marietta Petkova en Carel Kraayenhof maakten bewerkingen van werken van Bach, Schubert, Ginastera en Argentijnse meesters als Piazolla, Garcia en Soria.
De volksmuziek was daarbij het onderliggende thema. De composities voegen zich volkomen natuurlijk naar de twee instrumenten.

Deze avond krijgt u een aantal van deze composities te horen afgewisseld met persoonlijke verhalen.

“De musici hebben niets veranderd aan de noten of de stijl van de oorspronkelijke composities. Van barok en romantiek tot de ritmische sterke Argentijnse muziek: hun elan voegt een nieuwe dimensie en een scala van onvermoede emoties toe.”

Over Marietta Petkova

Marietta Petkova (1968) is een gevierd Bulgaars-Nederlandse pianiste wiens uitzonderlijke kwaliteit snel werd erkend in Nederland en ver daarbuiten. Haar interpretatie van Rachmaninovs Études-Tableaux is legendarisch. Ze is een pianiste die de ziel van muziek weet te bereiken, wat je ook onder ziel verstaat.

Marietta laat de partituur achter zich en verdiept zich in de psychologie van de componist. Ze zoekt de verbinding tussen degene die de muziek heeft gecomponeerd en legt een onderliggende klankwereld bloot. Dat vereist een fijn afgestemde gevoeligheid en emotionele volwassenheid die weinig pianisten bezitten.

Wie haar concerten bijwoont, zal zeker een uitzonderlijke ervaring hebben. Marietta Petkova weet hoe ze je tot op het bot moet bewegen en hoe ze zelfs al te bekende stukken fris kan laten klinken. Machtige vleugels zoals de Steinway smelten als was onder haar handen.

Met de samenwerking met Carel Kraayenhof stapte Marietta Petkova uit haar comfortzone en verdiepte zij zich in de geheimen van de Argentijnse volksmuziek en de ritmische finesses van Piazzolla.

Meer informatie over Marietta Petkova kunt u vinden op https://www.mariettapetkova.rocks/

Fotograaf Stef Nagel

Over Carel Kraayenhof

Carel Kraayenhof (1958) was acht jaar oud toen hij begon met piano spelen. Hij kreeg les in klassieke muziek en speelde ragtime. Carel ontdekte de muziek als zijn grootste passie en inspiratiebron.

In het midden van de jaren 70 werd Carel sterk beïnvloed door zijn broer Jaap met Ierse, Schotse en Engelse volksmuziek en leerde hij zichzelf melodeon en Engelse concertina spelen.

Precies veertig jaar geleden kwam Carel in contact met het instrument dat zijn leven heeft veranderd: het bandoneon. Het geluid raakte hem tot diep in zijn hart. Vanaf dat moment wist hij zonder twijfel dat hij bandoneonist wilde worden.

Op 2 februari 2002 kreeg Carel Kraayenhof zijn wereldfaam. Met de noten van Piazzolla’s Adiós Nonino werkte hij de beroemde traan van Máxima op (nu Koningin van Nederland). Meer dan 55 miljoen mensen over de hele wereld keken naar de ceremonie.

Carel Kraayenhof wil laten horen dat de melancholieke ‘trekdoos’ veel meer kan dan zuchten, steunen, schelden en kreunen op het ritme van de tango.
Meer informatie over Carel Kraayenhof kunt u hier lezen: https://www.carelkraayenhof.nl/

De Jachtlaankerk

De PKN-gemeente rond de Jachtlaankerk is veelkleurig en heeft een uitstraling naar heel Apeldoorn en daarbuiten: ruim een derde van de leden woont buiten de geografische grenzen van de wijk. De geloofsbeleving van de gemeenteleden is te karakteriseren als ruim en divers. Waarbij muziek een essentieel onderdeel is van onze gemeente.

Naast kerkdiensten organiseert de Wijkgemeente ook tal van andere activiteiten. En geven zij ruimte aan concerten georganiseerd door Stichting Musica.

Over het concert:

Datum:       Vrijdag 01 november 2024
Inlooptijd:   19:30 uur
Start tijd:    20:00 uur
Adres:         Jachtlaankerk, Jachtlaan 143, 7313 CW Apeldoorn

Het concert zal eindigen rond 22:00 uur en bevat een pauze.

Nog een paar aandachtspunten:

1. De Jachtlaankerk is rolstoelvriendelijk en is in het bezit van een invalidentoilet.
  2. De inlooptijd is 19:30 uur. Wij verzoeken u vriendelijk niet eerder te komen in verband met de privacy van de musici.
  3. Voorafgaand aan het concert en tijdens de pauze wordt u een drankje aangeboden door Stichting Musica.
  4. Er zal in opdracht van Stichting Musica beeldmateriaal, foto’s en korte videofragmenten, van het optreden worden gemaakt door een professionele fotograaf en/of een bestuurslid van de stichting. Als u niet herkenbaar op het beeldmateriaal wilt komen, geeft u dit dan aan bij binnenkomst.
  5. De ticketverkoop gaat via Eventbrite. Mocht u problemen hebben met het bestellen van uw tickets of liever via de e-mail uw tickets willen bestellen, stuurt u dan een e-mail naar tickets@stichtingmusica.nl